fredag 8 juli 2016

lugn fredag

På dagordningen var att smida en låsanordning, men när jag kom till smedjan sa Smeden att låset inte behövde vara klart förrän nästa vecka, och att det var trädgårdsskötsel på schemat. Det blev en underbar dag. Först var vi sura och talträngda och sa mest "käft" till varandra. Sedan lagade vi mat och planterade rosor och gjorde en fin sittbänk och jag sanerade mina stackars chiliplantor från löss. 

Ja, just, jag vaknade och klädde mig och insåg att jag är fulländad. Osäkert om det är solglasögon, hormoner eller åldern som spelar in. Men nu har det skett, hur som helst! Cyklade i vanlig ordning som en blådåre, det var sol och jag hade två små basilikaplantor i cykelkorgen, en till odlingarna och en ska Smedens bror få i utbyte mot några krukor. Har drivit upp basilikan själv hemma på fönsterkarmen med växtlampa, detta skänker hopp inför vintern. Kanske kan man odla även då. 

Fick Elin Unnes bok Herbariet av Smedens bror strax efter midsommar och jag känner lite motvilligt ett intresse för blomster och örter bubbla upp. Jag kan inte börja hålla på att göra avkok på ringblommor, nej, nej, det går inte, då måste jag samtidigt gå med i ett kriminellt gäng. 
Men faktum är ju att jag behöver en hobby. Varför inte en hobby som går att äta/smörja in sig i. 

Kände en stor glädje inför vår nya bänk och släpljuset som faller in över smedjan från slätta på kvällarna. Hade bara mina chiliplantor inte varit fulla av löss - ja då hade allt varit tipptopp! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar