torsdag 14 juli 2016

Karma, eller kosmisk balans, eller något annat skit frågetecken?

Hann gotta mig åt att ha tusen spänn in på en tentakelskål ett par dagar. Så fick jag en p-bot idag, på tusen kronor. Det finns tydligen en regel om att man måste flytta sin bil en gång per dygn i Örebro. Har parkerat på samma gator ett helt år utan att veta detta, eller påverkats av det. Följer datumparkeringen minutiöst så därför hade jag förutsatt att jag kunde ha bilen parkerad fram till parkeringsförbudet natten mellan torsdag och fredag.
Men kommunen hade satt dit en förbudsskylt på onsdagen.

Jag ringde och frågade hur de tyckte att jag skulle känna till 24-timmarsregeln när den inte står utskriven någonstans. De sa att det var mitt ansvar att känna till den.

Och där tar det egentligen stopp, oavsett vad jag har för argument. Jag var dock inte ensam, en hel skock med arga och förvirrade bilister myllrade runt och stirrade på sina gula lappar.

Jag var mest ledsen, eftersom tusen kronor är svinmycket pengar för mig och de måste betalas inom nio dagar, och man kan inte be om uppskov.

Jag har jobbat gratis i wadköpingsmedjan, jag smidde en grill och levererade den och gick 1000 kronor back, men ok, det var som en födelsedagspresent, men sedan ringdes det till mig och jag fick en ganska sur förfrågan, "när ska du skaffa bort grillen?"

Jag jobbade som ett jävla djur för att få klart grillen, till en kännbar ekonomisk förlust, sedan blev det på något mystiskt sätt även mitt ansvar att över ett avstånd på 60 mil avyttra den.

Ledsen, helt enkelt, och lite förtvivlad över p-boten. Det går över och jag har väl lärt mig något också.


En bra sak då, en herre kom hem till mig med tigerkaka och köpte sedermera en skål för fem hundra spänn, tror jag i varje fall, jag försökte vägra att ta emot pengarna så herrn gav dem till Smeden och sa "ge dom här till Hanna sen". Det var en vänlighet vars tumavtryck skapade en djupare krevass än de andra, småtarvliga och tråkiga tjuvypen. När min motståndskraft har byggts upp igen och jag har kommit förbi de ledsna och bittra tankarna så är det vänligheten som kommer att stanna kvar.



Mitt hat gentemot Örebro har dock flammat upp igen efter att ha legat på rekordlåga nivåer under de senaste fyra månaderna.




Låsbygeln. Och en svetsfog som blev rätt ok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar