måndag 18 april 2016

Linoljebränning, krokar samt en hårig hjärtesorg

Grillstativet är nu klart, idag gjorde jag en sista check på att allt passade ihop och fick rikta rundstaven en sista gång. Har linoljebränt alla delarna i omgångar de senaste dagarna, flera gånger om, för att de ska få ett bra rostskydd. Tror jag har linoljebränt själva rundeln säkert tio femton gånger, vet inte hur länge det är meningsfullt att hålla på men nu är det wedi gjort hur som hur.




 Sedan saltade jag in min ortoceratit för att den ska utveckla rost. Sedan ska jag putsa den och lägga på någon slags olja som smeden föreslog, ovatrololja eller något liknande.
Det var Fraggmannen som tipsade om saltet, han är svag för oxideh sedan gammalt.



Gjorde klart fästplattorna till Verkstadssnubbens hängare också, och vickade av dem från varandra.


Och gjorde själva krokdelen till två av hängarna. 



 Sedan städade vi i smedjan samt möblerade om. Plötsligt var klockan 19 och det var dags att åka hem. I morgon kommer Limpans matte och hämtar hem honom igen. Limpan skällde på kunderna och trivdes inte riktigt i smedjan och kom inte till ro.
Men när vi har varit hemma hos mig har det funkat jättebra. Han är en glad och snäll hund och tillitsfull på ett sätt som får mig att vilja kasta mig ut från fönstret eftersom jag skäms. Jag har gjort så gott jag bara kunnat men det funkade inte, det är sånt som händer och tja... Inte så mycket att göra åt.
Men det är svårt att inte börja böla när Limpan kommer och duttar på en med sitt näbbdjur och vill leka. Han är gullig med en glad liten mun och fladdriga öron, vill sitta i knät och skydda mig från skäggiga män med glasögon, svårt att förhärda sig gentemot sådant.
Har varit en hel del tårar som vällt upp i ögonen under dagen, sån skit. Men Limpans matte är en väldigt bra och reko person, jag tror att hon kommer att se till att Limpan får det bra på annat håll.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar