lördag 23 april 2016

Blötdjur

Efter en veckas saltbehandling har ortoceratiten antagit en ganska grann röd ton. 



Har strukit den med ovatrol, och vid en första anblick ser det ju utmärkt ut! En lagom röd skiftande ton. Jag hoppas inte att den mörknar allt för mycket när den torkar.





Underredet till en manet, en massa ståltrådar som jag svetsat ihop längst upp. 


Glödgar den efter att jag svetsat fast tentakelknippet. Det gör jag genom att borra ett hål i manetens topp och sedan svetsar jag fast knippet, och slipar ner svetsfogen. Sedan glödga för att få homogen yta och för att det ska bli lättare att borra igenom sedan. Kyler man i vatten så blir materialet lite ythärdat, har jag fått lära mig.



Just den maneten råkade jag bryta av borren i,  SKREKK. Det är hopplöst att borra med       2mm-borr, jag åkte och köpte en 2.5 vilket gick bättre när jag borrade Maneto 2. Maneto 1 fick jag borra lite på sniskan så den också hänger på sniskan. Detta stör mig något oerhört, jag får försöka borra om den vid tillfälle.                                                                                  




Här är Maneto 2, som jag blev riktigt nöjd med. Den har alltså ett litet hål borrat i toppen, så den kan hängas upp. Planen är att göra en mobil med fem maneter till en utställning nästa helg. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar