måndag 13 april 2015

Nästa projekt - potentiell trädgårdsspade


Det började alltså med att jag gick kvällskurser hos Smeden. Några av mina kurskamrater hade gått ett par varv sedan innan, och jobbade på med sina egna projekt. Vi andra fick börja med att göra några krokar. Sedan gick jag alltså över till att göra tänger - tre stycken blev det tillslut. 

Sedan visste jag inte riktigt vad jag skulle göra därnäst, men tänkte att en spade eller något annat bruksföremål kunde vara roligt att göra. Man börjar då med att göra en strut, vilket kan användas att fästa in ett träskaft - eller att ha ett ljus i om man gör en ljusstake. Det är samma teknik. Detta återkommer ofta inom smidet, samma tekniker och moment kan ha många olika slutstationer beroende på vad man tillverkar. 


Först breddade jag järnet med hammarens pen, den spetsiga delen av hammaren. Sedan så slipade jag till kanterna så att det blev en jämn och fin solfjäderform.


Sen gäller det att börja rulla ihop "solfjädern". Först skålar man solfjädern med hjälp av ett sänke, en liten skålformad grej man fäster i städet. Sedan när solfjädern är lagom skålformad slutar man det sista över städet, och med hjälp av städets horn.

Jag gjorde en strut i varje ände av det fyrkantiga ämnet, också något som återkommer inom smidet. Har man två ändar på ämnet kan man lika gärna gör en sak i varje ände liksom - när man ändå har rutinen inne för ett moment.
Det blev aldrig någon trädgårdsspade, det blev faktiskt två ljusstakar vart det led. Men det dröjde ett bra tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar