måndag 20 april 2015

Krokar


Ofta är kroken det första föremål man får pröva på att göra i smedjan. Efter att ha ägnat många timmar åt smide kan jag också konstatera att kroken är ett av de föremål som man ständigt återkommer till. Folk frågar efter krokar, de köper krokar när man står på marknad, och själv har man nästan alltid något som ligger och skräpar där hemma som bara skriker efter att få hänga på en handsmidd krok istället.



Två krokar som jag smidde till min första marknad. Jag vill minnas att jag hade som mål att det skulle bli krokar med löv på. Så kan det gå! Det blev hjärtan istället. Jag kommer ihåg att en jättetrevlig kvinna köpte dem av mig och sa "jag vet precis vart de ska hänga". Hjärtkrokarna kan mycket väl ha varit det första jag någonsin sålde - en konstig men rolig känsla!



Krokar med rulle. Också till min första marknad. I början tyckte jag att det var väldigt roligt att göra "rullarna", vad de nu heter på fackspråk? Jag vet inte... Det borde jag nog faktiskt ta reda på! 
Notera den episkt stora brännblåsan på tummen, en smärtsam och utdragen historia vill jag minnas. Det var länge sedan jag fick en sådan rejäl blåsa, jag antar att jag har lärt mig något trots allt? Eller så utvecklar man också sin förmåga att skada sig över tid, gör jag mig illa nu så är det på långt mer sofistikerade sätt!

2 kommentarer:

  1. Det stämmer. Jag har en krok som du har gjort, och den har hängt överallt. Först i hallen för att jag skulle kunna skryta, sen i köket för där hänger husets enda handduk. Alltså ser alla som tvättar händerna kroken och säger "oj vilken fin krok", men nu hänger den i sovrummet, och på kroken hänger en tygpåse med en viktig nyckel i. Ja man verkar behöva och vilja ha krokar. Alla har iallafall velat ha min/din krok.
    Vide

    SvaraRadera
  2. Ganska intressant varför denna iver kring just krokar uppstått.
    Krokar har funnits så länge människan burit kläder?

    SvaraRadera