tisdag 28 april 2015

Härma andras grejer

Det finns säkert mängder med saker att skriva om vad det gäller bandloggor ur ett socialpsykologiskt perspektiv. Närmast till hands ligger väl dynamiken runt grupptillhörigheter - kolla här, jag bär den här gruppens logotyp för att särskilja mig från 
mängden men inkludera mig i det här specifika sammanhanget och så vidare. Logotyper och grupptillhörighet är viktiga saker, så ett smart band ser till att formge snygga loggor. 
Och det finns inget smartare band.... Än Einsturzende Neubauten.



Jag tycker att deras Mensch-logotyp som du ser här ovan är genial och wunderbar och som av en händelse behövde min bil en nyckelring. Kommer ihåg att det var en av de första gångerna som jag dornade upp ett hål istället för att borra. Jag vidgade hålet stegvis med allt större dorn, inga konstigheter egentligen men centrerar man inte hålet ordentligt från början så blir den tunnare väggen varmare fortare och utvidgar sig därmed mer. Man kan korrigera detta genom att kyla den tunnare väggen som då utvidgar sig mindre eller knappt alls. Men just på Mensch-loggan passar det med ett ocentrerat höl, så det var tur för mig:)





En annan briljant formgiven logga enligt min mening - Aphex Twin. Detta blev ett halsband till mig själv efter många timmar med nålfilen. Också en sak som jag fortfarande är nöjd med, trots att jag inte kan ta åt mig någon av äran för den konstnärliga utformningen... Men jag kan vara en jaevel på att nålfila i timme efter timme och det tar jag åt mig äran för! Och ytan blev jättefin när jag putsade järnet.
Jag vet inte vad som gäller när man kopierar någon annans design på det här viset. Jag antar att jag skulle begå något slags brott om jag tillverkade och sålde någon annans varumärke, så jag har aldrig försökt sälja något dylikt.


... Fast de här nycklarna sålde jag faktiskt. För en spottstyver på tradera. Varför gjorde jag det? Det var dumt av mig. De tog jättelång tid att göra och jag blev nöjd, speciellt med den nedre varianten. Nu har jag nästan glömt hur jag gjorde dem också, kommer ihåg att jag fick till de små "vingarna" på ett himla smidigt och snyggt sätt genom att klyva med en liten klyvmejsel.
De kommer från serien Sandman, skriven av Neil Gaiman och illustrerad av diverse tecknare. I ett kapitel av Sandman figurerar Lucifer, bärandes på nyckeln till Helvetet, och det är alltså dessa jag gjorde replikor av. Tror just den berättelsen tecknades av två olika tecknare, och därmed har också samma nyckel fått två olika utseenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar