torsdag 9 april 2015

Då börjar vi...





... med att motivera det kanhända något flåshurtiga bloggnamnet Järn & Hjärna. Jag kommer inte riktigt ihåg vem som kom på det först, men jag tror att det var Smeden... Eller kanske någon i min familj? Namnet uppkom under en diskussion gällande hur jag skulle kunna kombinera min högskoleexamen i beteendevetenskap och järnsmidet. Två helt olika ämnen, men som för mig står nära varandra. Beteendevetenskapen är ett brett ämne och kan komma till användning varthelst människor befinner sig och ägnar sig åt saker och smedjan är i allra högsta grad ett ställe där människor befinner sig och ägnar sig åt saker.


De senaste åren har jag spenderat många timmar i smedjan och många, många timmar med att jobba ihärdigt och enträget med att bygga upp ett liv värt att leva. Man kan nog säga att jag har jobbat likvärdigt hårt med järnet som med hjärnan, så får det bli. Järn och hjärna.

Tängerna på bilden var det första jag gjorde när jag gick kvällskurs hos Smeden. Jag kom först med någon ide om att göra små pilliga nycklar, men Smeden tyckte att jag skulle börja med något mera hands-on eller vad di kallart. "Ja då vill jag göra en tång" sa jag. Det blev sedermera tre tänger och en första viktig lektion i hur man blir bra på att smida ett föremål - metodik, noggrannhet och repetition. Och tålamod såklart. Men där har jag det väl förspänt, kan vara ohyggligt tålmodig och envis när det gäller. Smeden tror att det är för att jag är uppväxt med två taxar och en fjordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar