söndag 26 april 2015

... Fler krokar



Krokar med bockhorn. Vill minnas att jag gav bort en av krokarna som födelsedagspresent till en svärfar. De andra två, eller om det var en, bytte jag till mig en hink koks med. Jag hade lovat att smida på en släktträff men glömde att ta med mig stenkol. Jag, min pappa och min bror finkammade Karlskrona med omnejd efter smeder som kunde tänka sig att sälja en hink stenkol men det var knapert! Till slut ringde jag en lite större mekanisk verkstad och frågade om de visste vart man kunde hitta en smed. Jag fick prata med en jättetrevlig man vars namn jag nu har glömt. Möjligtvis Jonny?
Han sa att det inte fanns någon smed i området, men om han kunde hjälpa kanske...?
Jag berättade läget. Då sa han att han av en händelse hade en säck med stenkol stående i garaget. Den hade följt med när han köpte huset för många år sedan och jag fick gärna komma och hämta en hink. 

En skittrevlig snubbe! Jag åkte dit och det visade sig vara koks. Men det gick bra det med. Jag tog hans adress och skickade sedermera en krok (eller om det var två) som tack för hjälpen. 



Den här kluvna historian blev jag mycket nöjd med och fick även beröm av min Smidesfröken. Vill minnas att hennes omdöme var "riktigt, riktigt snyggt!" En glad dag i mitt smideri! :) 
Kroken är gjord genom att jag först penade ut en trekant som jag sedan klöv upp med klyvmejsel så att formen påminner om ett träd. Eller kanske en korall, som Tusenfot tyckte. 
Sedan gjorde jag en ansättning, samt ett rejält försänkt skruvhål. Själva hängaren är helt rak och hela kroken är symmetrisk och har en harmonisk form, tycker jag. En av få saker som jag fortfarande är nöjd med!



Gjorde två av dessa krokar. Den ena gav jag bort till en vän till familjen som nyligen blivit änka. Hennes bortgångne make gillade träd. Den andra kroken blev stulen. På släktträffen. Jag har ännu inte riktigt kommit över detta.... Släkten är värst, quod erat demonstrandum! :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar