torsdag 9 juni 2016

tävla med blötdjur

Lämnade idag in sjöstjärna, anemoner och maneto till wadköpingstipendiet. Skrev ansökan klockan två på natten, den blev mycket vag och trevande. Detta berodde delvis på att jag hade spenderat goda tre timmar med att färglägga blötdjuren med humbrol. En väldigt bra färg som dock luktar vidrigt, som en blandning mellan avgaser och fuktig jordkällare. 



Sjöstjärnan fick bara en kall avrivning med röd metallisk. 
Maneto målade jag med samma mörkröda nyans längst upp under hatten, och längre ner med en rosa nyans med samma metalliska glans. Fyllde i de små försänkta hålen med en babyblå nyans, av någon anledning. Jag är inte jättebra på färger. Har en vän som däremot är en överdängare på färg, och hon sa tveklöst "metallisk neonrosa" när jag frågade vilken färg hon tyckte skulle passa på maneto.
Det finns inslag av rosa i obehandlat, glödgat järn (tycker jag ivartfall) så jag köpte hennes förslag omedelbart. Jag skulle egentligen vilja att maneto var galet färgglada i bjärta neonfärger. Helst av allt skulle jag vilja emaljera dem men det blir en framtida fråga. 







Anemonerna färglade jag i en mörkblå metallisk nyans. Men något hade hänt med klarlacket jag skulle lägga över, det blev asfult helt enkelt. Färgen blev matt och flockig. Klev sålunda upp efter fyra timmars sömn, åkte till Gruvan och plockade fram gasen och flejmade dem. Upptäckte ganska nyligen att det kan bli riktigt tjusigt om man bränner av färg. Inte så färgglatt dock, men flammigt och flagigt på ett sätt som jag gillar. Sedan drog jag på ett lager spraylack för att att ytan skulle bli slitstark, och så att de skulle bli lite glansiga. Nu passar anemonerna inte ihop så bra med de övriga delarna. Men det som händer det sker, som min farfar nog skulle ha sagt. 
Säger bara en sak - biltemas klarlack på sprayburk. Det är oslagbart. En grundbult i mitt konstutövande. 

Nu står mina blötdjur i en liten låda på Konstfrämjandets vind i Wadköping, håll tummarna för mig! Det vore jätteroligt att i vart fall bli uttagen att få vara med på utställningen, även om jag inte lyckas kratta åt mig några slantar. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar