måndag 1 februari 2016

Låtsas att detta ej är ett humble brag

Det är inte det fast det är det lite. Eller så är det ett humble brag som mer visar på att jag är generande ineffektiv och planlös som människa och hantverkare. Fast det är inte sant, jag är metodisk och effektiv som hantverkare, som människa däremot är jag svårt anlupen av ovanan att använda ironi för att slippa riskera att jag skulle förhäva mig. 

Om man går på de mer primära känslorna skulle detta översatt bli: "ÖJJ KOLLA SÅ IHÄRDIG JAG ÄR OCH SÅ HÅRT JAG ARBETAR YOYOYO KOLLA MINA BICEPS VA KILLEN VILL DU KÄNNA, ÖJJ KILLEN VILL DU KOLLA NÄR JAG ANVÄNDER VINKELSLIPEN, COOLT VA VA VA" 

Alternativt: "jag kommer ALDRIG, aldrig, aldrig någonsin få lönsamhet i en verksamhet, bööööl"

Eller: "det här tycker jag är kul att skriva ner så jag skriver ner det"




ATT SNIDA EN ÅHL. 
TET SLEMME HJUR






1. Hitta en relativt stor bit rimligt fyrkantigt järn som Smeden inte verkar ha någon nytta av
2. Borra hål med litet borr. 
3. Borra upp hålet med större borr. 
4. Spänna fast skruvstycket, borra upp med jättestort borr
5. Kapa av ena sidan av ämnet så att det nu bildar ett U
6. Svetsa på ett handtag
= sänke
7. Slipa ner sänkets kanter i bandslipen så att U:ets "ben" blir lika långa
8. Slipa sänkets kanter med flappy så att det inte är några grader eller vassa kanter. 
= färdigt sänke.
* tidsåtgång 45-60 minuter

9. Leta efter ämne. Hitta en rund 20. Värma upp, 
10. Borsta av fjäderhammaren, drälla olja i smörjnipplarna
11. Ett första test av sänke på rund 20 i fjäderhammaren. Utvärdera, slutsats =  svårt att centrera sänket på runt ämne. 
12. Leta efter lämpligt fyrkantsämne. Hittar ej sådant. Tar det tidigare använda rund 20 och smider detta fyrkantigt i fjäderhammare, en bit om ca. 100mm. 
13. Testar sänket på det nu fyrkantiga ämnet. Utvärdera, slutsats = lättare att centrera, sänket fungerar bra, dock något snedställt, detta måste kompenseras för vid varje placering av sänket i fjäderhammaren. Tillräckligt material för ändamålet, det sväller ut under sänket på ett tillfredsställande sätt. 
14. Smider ut rund 20 till en fyrkant 16, 17 samt riktar detta
15. Går över hela ämnet med sänket i fjäderhammaren. Tuggar tuggummi frenetiskt och är hela tiden extremt fokuserad och vaksam på hur jag håller ämnet och sänket. Är hela tiden nervös på gränsen till rädd för att få hugg och bryta armen eller få nått understäd i ansiktet och dö på studs. 
Går över ämnet ett flertal gånger där det behövs. Ämnet måste vara rejält varmt och jag måste arbeta snabbt, det blir inte många slag i hammarn per värmning. Sänket fastnar dessutom efter varje gång och jag måste slå loss det från ämnet.
= ett färdigt ämne, cirka 250 långt, i genomskärning påminnande om symbolen för ohm. 
* tidsåtgång 60-90 minuter

16. Stirra på på bilder av ålar. Rita en ål på fläktkåpan. 
17. Avgöra vilket håll ålen ska böja sig åt. Sudda ut ålen från fläktkåpan och rita en ny vänd åt andra hållet. 
18. Kapa bort det utsvällda materialet där ålen inte har några fenor, runt huvudet och en bit upp på kroppen. Slipa med flappy. 
19. Smida huvudet. Göra nosen och försöka få kinden att svälla ut och bli bullig nedåt men inte uppåt. Hålla på med detta lång jävla tid. Stirra på huvudet. Slita sitt hår. Spänna fast i skruvstycke, justera nosen, kyla, slipa ner nosen i bredbandsslipen. Smida mer. Försöka få till kinden. Lyckas inte. Använder till slut ett dorn och dornar ut en kind. 
20. Börja böja ålen. Har bestämt mig för att den ska få formen av ett bak och framvänt S. 

ÄGNA SIG ÅT DETTA. BÖJA ÅLEN. LITE LITE LITE LITE ÅT GÅNGEN. KAN EJ BÖJA ÅLEN RUNT HORNET EFTERSOM JAG INTE KAN SLÅ NÅGONSTANS FÖR DÅ SKULLE FENORNA PAJA. MÅSTE SPÄNNA FAST ÅLENS "KROPP" I SKRUVSTYCKET OCH BÖJA, DÅ MOSAS INTE FENORNA IHOP. 
FÅ KRONISKA STRESSJUKDOMAR, GRÅTA, MISSTRÖSTA,  MISSLYCKAS, FÖRSÖKA BÖJA TILLBAKA, MIGRÄN, DEPRESSION, PANIK.
= en rudimentärt formad ål. 
*tidsåtgång 20-25 TIMMAR!!!!! 

21. Forma ålens stjärt. Klyva till formerna grovt med huggmejsel varmt, sedan slipa med flappy i ca. 60 år. 
22. Fila ner stjärten för hand
23. Smida på stjärten
24. Omväxlande flappy, fil och dorn på stjärten i ca. 30 år

25. Omväxlande värma, smida med liten, mjukt rundad hammare samt borsta med stålborste för att försöka jämna till ytan som tagit lite skada av allt jävla böjande fram och tillbaks

26. Tillverka ett dorn att göra ålens fena med. Slipa ner ett ämne trekantigt och sedan för hand fila till spåren i dornet som ska bli fenornas flikar. Testa dornet på överbliven spillbit. Fila lite mer för hand. 
27. Stirra på ålen. Måtta med dornet på ålen. Värma ålen, slå ner kroppens kupighet lite så att dornet inte ska halka av. Koncentrera sig så inuti helvitte, dorna ålens fena.
28. HA PANIK FÖR ATT DET EJ BLEV BRA. HELVETE HELVETE HELVETE. VAD SKA JAG GÖRA. SKA JAG FÖRSÖKA SVETSA IGEN MÄRKET? NEJ DET KOMMER ALDRIG ATT BLI BRA. JAG MÅSTE GÖRA NÅGONTING ANNAT FÖR ATT KOMPENSERA UPP MISSTAGET. 
29. Stirra på ålen. 
30. Dorna mera så att fenan blir distinkt även om den är felplacerad. 
31. Dorna ett öga på ålen som motvikt till fenan. Bli lättad av att det fungerar, nu ser det ok ut även om jag inte är nöjd. Ruelse. 


32. Slå ut fenan längs med i princip hela ålen med ett dorn gjort av ett vanligt fyrkant 15 med mjukt slipade kanter. Sätter dornet nära ålens kropp och vinklar dornet så att materialet skjuts nedåt och framåt, för att fenan ska bli mer jämntjock och samtidigt få en mer böljande kant. Gör detta extra omsorgsfullt runt stjärten så att övergången mellan kropp och fena ska bli distinkt. 
33. Inse att detta har gjort fenan för tunn och därmed vass att ta i. Filar ner den för hand och försöker behålla den böljande formen. 

34. Lagar två ställen där fenan har spruckit. Filar rent sprickorna så de antar formen av V med rena kanter. Svetsar sedan igen V:na. 
35. Slipar ner svetsfogen lite, men inte överdrivet mycket. Vill ha tillräckligt material till nästa moment.
36. Dornar svetsfogarna med det mjukslipade fyrkant 15-dornet tills fogarna har gått samman med det andra materialet och nu inte syns om man inte tittar noga. 
37. Filar små, kvarvarande svetsvalkar för hand. 
38. Glödgar, riktar och borstar hela ålen. 

= nästan färdig ål.
tidsåtgång 4-5 timmar. 

I morgon ska jag justera det allra sista, och sedan försöka utröna vilken ytbehandling som kan vara lämplig. Ska kanske linoljebränna och borsta. Med linoljebränning försvinner de fina detaljer och då menar jag inte "fina" som fina just utan "små". Knorrrrrrr. 
Sedan ska jag svetsa på grunkan som sedan skall skruvas fast på pinnen som reglerar spjället och bara hoppas som fanken på att Åhle är hyfsat balanserad och klarar av både liggande och stående ställning utan att tippa över spjället. 
Vet inte vad smeder tar per timme? Hör ibland summan "600 + moms" per timme. I sådana fall skulle Åhle kosta ca ..... 21 000 spänn. HAHAHA! Jösses! Gla gubbe på den! 




(här förbyts skrattet gradvis till en kraftlös, ihållande gråt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar