måndag 4 maj 2015

Vinklar i 90 grader kan gå åt skogen i 360

Ett återkommande tema: vinkeln på 90 grader. En ljusstake till exempel har ju underlaget att förhålla sig till och är den inte i en godtagbart 90-gradig vinkel till detta så ser det misslyckat ut. Än mer viktigt är detta när det gäller det mesta som ska skruvas fast på en vägg, ampelhängare, konsoler, hållare till balkonglådor, ja ni fattar grejen. Man får klåda i hela kroppen vid tanken på en konsol som slappt och skämmigt hänger ut från väggen i en pinsam lutning på 85 grader.


Rent psykologiskt är 90-gradiga vinklar ett elände. Jag tycker för det första att jag borde kunna åstadkomma dylika med fart och elegans vid det här laget. För det andra, hur svårt kan det vara rent logiskt?! 90 grader, ganska rättframt tycker man. Det kom som något av en lättnad när jag för inte så länge sedan insåg att en vinkel kan bara vara rätt på ett sätt men fel på jättemånga andra sätt... Eh... Jag känner att jag borde ha gått och lagt mig för ett par timmar sedan.... Men ni fattar vad jag menar, vad? En 90-gradig vinkel kan frakka ut i 360 grader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar