fredag 22 maj 2015

En jädra skylt och lågt blodsocker

Vi har fått tillstånd att ha några odlingslådor utanför Gruvan den här sommaren. Jag har ju börjat göra lite skyltar till de olika grönsakerna, bland annat "NÅN TOMAT"-skylten som jag lagt upp här tidigare. Idag var det squashens tur att få skyltar.

En sak som jag upprepade gånger erfar är vikten av att Tänka Efter Före, Dubbelkolla och Kolla Hellre En Gång För Mycket Än En Gång För Lite. Men den kunskapen har tydligen svårt att hitta rätt fålla i pannloberna. 


Stavar fel. Suck. Ahrg. Fan. Och jag som lyckats med snygga avstånd på bokstäverna och dessutom är de i ungefärlig linje med varann. Försöker stryka ut C-et och tänka "äsch det spelar väl ingen roll". Men jag fungerar inte så, jag vet att det står fel och jag vet att jag kan göra en skylt med rätt stavning. 
Det är faktiskt rätt bökigt att få alla avstånd jämna och alla linjer raka, men jag vet att jag kan om jag anstränger mig. Jag försöker motstå frestelsen att göra någon enkel jigg för att få raderna raka, mitt mål är ju att kunna göra det bra på frihand. 


Gör en skylt till och stavar rätt denna gång. Men nu frakkar jag upp H:et! Suck, ahrg, fan! Och de två ordlängorna hamnar för nära varandra. Det hade jag kunnat leva med, men inte det skeva H:et. Satsen med bokstavsstansar saknar nämligen H:et så då får man göra ett eget H med två I:n och sedan ett lite mindre I på tvärsen. 

Så jag gör en ny skylt. Jag stavar fel igen och skriver SQASH den här gången. 
AHRG, SUCK, FAN! 
Vid det här laget är jag bra trött och ganska trött på att stansa. Jag bestämmer mig för att situationen motiverar mig att nöja mig med den rättstavade men halvfula skylten. Ett beslut som inom DBT kallas "visshetsbeslut" - ett beslut som fattas med grund både i tanke och känsla. Ett visshetsbeslut är inte alltid lätt att fatta eller lätt att komma fram till, men när det formas i huvudet på mig så känns det oftast rätt. Antar att man skulle kunna kalla det någon form av magkänsla. Magkänslan säger mig nu att jag ska ta den rättstavade skylten och göra klart den och sedan åka hem och äta middag och läsa en god bok. Sagt och gjort, jag spetsar en rund 6 och kallnitar skyltdelen som jag nu har slipat, fasetterat och borstat. 



Ser sen.... 
Att jag har... 
Tagit fel skyltdel och använt den som var felstavad. AHRG!! FAN!! SUCK! 

Slutsats: Tänka efter före, bättre att kolla för mycket än för lite, dubbelkolla, kolla igen. Och bjussa dig själv på att inte börja greja med bokstavsstansarna sent på kvällen utan att ha ett rejält mål mat och en kopp kaffe i huvudet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar