måndag 1 juni 2015

Hängare i hörnen del III - och ett studiebesök

I helgen fick jag följa med Smeden på studiebesök i Dals Långed, där en av Sveriges ballaste smidesutbildningar finns. Som "av en händelse" var det samma helg som Skogsfesten ägde rum. Eftersom mitt mål för 2015 var att säga JA till livet så sa jag ju JAJJAMEN! när Smeden frågade om vi inte skulle gå på festivalen "när vi ändå var där". 
Smeden hade ju planerat detta med uppsåt, och jag var inte oerhört begeistrad av att åla runt i lera i någon skog och lyssna på hipstermusik. Men innerst inne visste jag ju att jag egentligen saknar att åla runt i lera lite... Och jag gillar ju att åka på utflykt och hänga med på nya och ibland lite läskiga grejer. 

Lokalerna på Dals Långed var verkligen sjukt imponerande, stora, moderna, väl utrustade, rena, kreativa, proffsiga. Om jag inte hade haft så mycket studieskulder..... Oh ljuva tanke.... 
Helgen avlöpte på ett tillfredsställande sätt, där fanns smeder från USA och Tyskland att samtala med på pinsamt haltande svenska "I hear you live in Arizona. Do jo lajk the däsert?"
"I understand there is moving rocks in the däsert. Do you know that?" 

"Why do you use guns so often in USA??" 
"Are you tajred of people asking silly kvestions about USA?"
Etc. 

Skammens röda hätta blandas med entusiasmens glada flåsande. 

På hemvägen stannade vi till i Fengersfors och åt en galet snaskig lunch. Där fanns också utställningar, ett bageri som vedeldad ugn och bara rent allmänt jättefina tegelbyggnader och fint fixade trädgårdar och en jättefin butik. Har ni vägarna förbi så besök et. http://www.notquite.se


För att avrunda projektet Hängare till Mamma&Hans: här kommer några bilder på de redskapshängare jag gjorde till deras kök, och så kapphängar-pinnen till farstun. 



En enkel lösning som inte är i vägen när den inte används. Ganska elegant också, om jag får säga det själv! Jag har ju som jag nämnt tidigare svårt för att stuka jämnt, oftast brukar materialet svälla över för mycket åt endera sidan. Stuka kallas den teknik man använder för att ansamla material, i det här fallet och i det flesta fall i ändarna på något. Kapphängaren var dock ganska tjock - rund 15  vill jag minnas - så jag lyckades hyfsat bra med att stuka ändarna så att de fick en fin trumpetform. 



Här är de två hängarna för köksredskap. Har för mig att dimensionen på materialet var rund 8, och den tycker jag är svår att stuka. Så jag gjorde faktiskt jiggar till dessa för att de skulle bli fina och få likadana ändar. Jag tog ett tjockt plattjärn och kapade bitar på ca 50x50mm. Sedan borrade jag hål i kvadraternas centrum och försänkte sedan rejält. Kvadraten träddes sedan på rundstavarna, värma värma och sedan banka och slå så att materialet svällde ut i jiggen. 
Så när bägge ändarna var fixade var jag tvungen att såga bort jiggen från rundstaven. Inte en perfekt lösning men ändå bättre än små stukade skeva och haltande tassar. 


Nu kvarstår faktiskt bara en enda sak - att smida S-krokar... Det passar ju inte superbra med S-krokar i rostfritt stål på en smidd hängare.
Har inte glömt detta Mamma&Hans, jag ska fixa, jag lovar! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar