tisdag 22 december 2015

Vahettere.... Volontär

Ska kulturen finansiera sig själv? Dvs ska man stå gratis och smida för turister?

Jag vet inte. Kanske inte om turisterna är gamla tröttsamma ök till gubbar som försöker berätta för mig att jag håller hammaren fel. Han försökte bryta sig in mellan städen, kolhinken och vattenhinken som står uppställda som en barriär och ta hammaren ifrån mig.
"NEJ." sa jag högt och tornade upp mig över honom.

Rör du så dör du. Tor nummer nio finns i miljontals ex världen över. De serieproduceras i Kina nu för tiden. Men just den här är min Tor nummer nio. Förrförra sommaren hade jag med mig den överallt, med mig hem och med på resor. Jag var förtvivlad och grät, i Vansbro, på Trädgårdsgatan, i Värmland och i stora delar av södra Sverige. Jag tryckte den kalla banen mot kinderna och tårarna anfrätte mitt ansikte och mina glasögon men Tor, han är härdad. Och rostfri.

Gubben stelnade till och höll käften. Hans kompis skämdes för honom.
Sålde inte en enda pinal på hela dan.

På kvällen gick vi på konsert och jag lade koncepterna åt sidan till förmån för att klättra i byggställningar med smen.

3 kommentarer:

  1. Alltså gubbar, vadå böka sig fram sådär för att visa dig hur du ska hålla din hammare, vilket pervo. Så typiskt gubbar. Men de blir väldigt små när man "tornar upp sig" ja :) Hellre göra det än att sälja saker. Ehhllerr...
    Ja det ena ska ju inte utesluta det andra iallafall.

    SvaraRadera
  2. Haha, klart värt att bara äta nudlar om man kan slippa att smöra för otrevliga gubbar och roa sig med att skrämma upp dem istället :)

    SvaraRadera
  3. Haha, klart värt att bara äta nudlar om man kan slippa att smöra för otrevliga gubbar och roa sig med att skrämma upp dem istället :)

    SvaraRadera